In de dynamische wereld van marketing is het cruciaal om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en strategieën. Eén van de recente trends die steeds meer aandacht krijgt, is Marketing Operations. Maar wat houdt dit precies in en waarom zou jouw organisatie hiermee aan de slag moeten? Laten we eens dieper ingaan op dit onderwerp.
De opkomst van Marketing Operations
Met de digitalisering van bijna elk aspect van ons leven is ook marketing geëvolueerd. In een moderne marketingaanpak staan geavanceerde technologieën en datagedreven werken centraal. Om deze technologieën succesvol in te zetten en over een langere termijn beheersbaar te houden, is Marketing Operations naar voren gekomen als een gestructureerde aanpak om marketingprocessen te stroomlijnen en te optimaliseren.
Wat is Marketing Operations?
Zoals dat vaker gaat binnen ons vakgebied, worden er verschillende definities van marketing operations gebruikt. Hieronder sommen we er een aantal op:
HubSpot
“Marketing Operations, ook wel MOps genoemd, is een overkoepelende term die de mensen, processen en technologie beschrijft die de algehele marketingstrategie van een bedrijf aandrijven en de kansen op succes vergroten.” – HubSpot
Michael Mckinnon
“Marketing Operations operationaliseert de strategie van de marketingorganisatie, biedt analyses om betere beslissingen te nemen, ondersteunt en implementeert de technologische roadmap, en plant en beheert proactief de groei. Marketing Operations zorgt ook voor efficiëntie en een groter rendement in de marketingorganisatie met behulp van benchmarking en intelligent procesontwerp.” – Michael Mckinnon in ‘The Marketing Operations Handbook’
Frans Riemersma
“MarketingOps werkt achter de schermen. Ze houden zich niet bezig met het bedenken van campagnes, maar zorgen voor alle voorwaarden voor een goede executie. MarketingOps verbindt afdelingen: met name IT en marketing, maar ook sales, support, etc. MarketingOps verbindt Disciplines. Denk daarbij aan: data, technologie, budgettering, reporting, etc.’ Kortom, MarketingOps is de afdeling zie zorgt voor een betere stroomlijning van jouw marketing operatie.” – Frans Riemersma
De rol van martech binnen Marketing Operations
In alle drie de definities die we hierboven noemen, speelt technologie een centrale rol. Dat is ook niet zo gek. Het aantal marketingtools groeit jaarlijks fors, zoals deze bekende ‘Martech Map’ van Chief Martec illustreert:
Als marketeers hebben we tegenwoordig een breed scala aan tools en platformen tot onze beschikking die on helpen bij het uitvoeren en beheren van onze werkzaamheden, zoals CRM-systemen, marketing automation platformen, analytics-tools en meer. Het paradoxale is dat het gebruik van deze technologie steeds eenvoudiger wordt, maar als de technologie niet goed wordt beheerd dan ontstaat er snel chaos waardoor marketeers hun werk niet meer kunnen uitvoeren.
Marketing operations zorgt er dus voor dat juiste martech-oplossingen worden geïmplementeerd, geïntegreerd en beheerd. Op die manier kunnen marketingteams niet alleen marketingprocessen stroomlijnen en efficiënter maken, maar houden ze ook grip op klantdata, softwarelicenties en operationele kosten.
Kortom, Marketing Operations is een essentieel onderdeel geworden van de moderne marketingstrategie. Door te investeren in deze discipline en gebruik te maken van de juiste technologieën, kunnen organisaties hun marketingactiviteiten naar een hoger niveau tillen en concurrentievoordeel behalen in een steeds veranderend landschap.